Stres pracownika to nie tylko jego sprawa
Choć każdy z nas w sposób indywidualny reaguje na czynniki stresogenne – taka sama sytuacja może wywołać odmienne reakcje u różnych osób – stres nie jest wyłącznie indywidualną sprawą. Walka z nim powinna być w interesie Pracodawcy.
Długotrwały stres powoduje, że Pracownik jest w stanie ciągłego napięcia i często towarzyszą mu trudne emocje, takie jak: lęk czy strach. Pojawiają się bóle mięśniowo-szkieletowe, zmęczenie, z czasem apatia, poczucie bezradności, a także spadek poczucia własnej wartości. Osoby doświadczające stresu w dłuższym czasie są wyczerpane zarówno psychicznie, jak i fizycznie.
Taki stan nie może pozostać bez wpływu na życie zawodowe. Stres Pracownika przekłada się bezpośrednio na jego efektywność i wydajność w pracy.
- Pojawiają się trudności z koncentracją i pamięcią, łatwiej o błędy i pomyłki, nawet w zadaniach, które wcześniej nie stwarzały najmniejszego problemu.
- Pracownicy są mniej otwarci na nowe zadania i wszelkie zmiany w miejscu pracy, dotyczące obowiązków, ale też ogólnych zasad współpracy.
- Wyczerpanie powoduje rozkojarzenie, które przekłada się na wzrost liczby niebezpiecznych sytuacji i wypadków.
- Długotrwały stres powoduje mniejsze zaangażowanie w pracę i życie organizacji, a w konsekwencji może prowadzić do wypalenia zawodowego.
Stres może być także przyczyną większej rotacji pracowników. Dane Międzynarodowego Biura Pracy wskazują, że 30% pracowników rezygnuje z pracy właśnie ze względu na stres, a z problemem tym styka się 85% kadr.
Stres to także jedna z głównych przyczyn absencji chorobowej Pracownika. Dane brytyjskiej organizacji rządowej Health and Safety Executive wskazują, że aż ok. 45% nieobecności pracowników może być spowodowanych stresem związanym z pracą.