Dzień Doceniania Pracownika
Na początek pytanie – czy doceniasz swoich Pracowników? Pewnie odpowiedź będzie twierdząca. Ale pytanie kolejne „Co robisz, aby im to okazać?”. I tutaj odpowiedzi mogą być zgoła różne.
Cześć osób może stwierdzić, że przecież otrzymują wynagrodzenie i ono jest wystarczającą formą docenienia, bo praca to praca. Ale coraz częściej w firmach można mówić o kulturze wdzięczności i doceniania.
Dlaczego dziś o tym mówimy? Bo w pierwszy piątek marca przypada Dzień Doceniania Pracownika.
Jednorazowe działanie to jednak za mało. Wypowiedziane dziś „dziękuję” powinno wybrzmiewać każdego dnia. Warto doceniać wysiłek i zaangażowanie Pracowników. W końcu potrzeba uznania i bycia docenionym jest jedną z naszych głównych potrzeb.
Chcemy być szanowani, chcemy, aby nasze ambicje były dostrzeżone, chcemy, aby nasze wysiłki i starania były docenione. Wtedy czujemy się potrzebni, dowartościowani. Mamy poczucie, że mamy szansę na dalszy rozwój czy awans.
Badanie Employer Branding Institute wskazuje, że 76% Pracowników, którzy są częściej chwaleni za swoje działania, deklaruje, że czują się szczęśliwi w miejscu pracy i odczuwają więcej energii do działania.
W kontekście docenienia Pracownika do głosu dochodzą wszelkiego rodzaju benefity pozapłacowe, które są namacalną formą podziękowania. Warto na nie postawić i budować przyjazne środowisko pracy. Budować jest tu słowem klucz, ponieważ to długotrwały proces. Poprzez regularne i aktywne działania osiągniemy wyższy poziom zaufania w zespole i zacieśnimy więzi z firmą.
Pochwały i inne formy docenienia Pracownika, także te w obszarze świadczeń pozapłacowych, wzmacniają jego poczucie wartości, tworzą więzi w zespole, budują większe zaufanie do firmy i Pracodawcy, podnoszą poziom satysfakcji z pracy i motywują do działania. Pozytywnie wpływają na samopoczucie Pracownika obniżając poziom stresu. A pamiętajmy, że stres może negatywnie wpływać na efektywność pracy.
Tego rodzaju działania sprawiają, że Pracownik jest bardziej związany z firmą, pozytywniej ją ocenia, jest bardziej zaangażowany, nie tylko w swoją pracę, ale ogólnie w życie firmowe. Co z kolei może być niezwykle korzystne we wszelkiego rodzaju sytuacjach kryzysowych.
Jak wynika z badań Instytutu Gallupa czy Blackhawk Enga-gement Solutions, docenieni Pracownicy czują większą satysfakcję z wykonywanej pracy, są bardziej zaangażowani i lojalni wobec firmy, w której pracują.
Zatem niech słowo „dziękuję” wybrzmiewa dziś i nie tylko dziś we wszystkich firmach.