« Poprzedni wpis Następny wpis »

Zadbaj o swój zawodowy dobrostan

Aktywność zawodowa niesie ze sobą wiele wyzwań i często jest źródłem nasilonego stresu.  Presja czasu i wymagań, zadania na wczoraj, terminy, wypełniony kalendarz spotkań nie sprzyjają w osiągnięciu równowagi wewnętrznej.

Obecnie poziom stresu u wielu osób narasta w niespotykanym dotąd natężeniu, gdyż pojawiają się dodatkowe czynniki, takie jak pandemia, a co za tym idzie troska o zdrowie swoje i najbliższych, zwiększona niepewność zatrudnienia, zmiany w codziennym funkcjonowaniu, które w znaczący sposób wpływają także na życie zawodowe.

Jednym z dodatkowych czynników stresogennych dla wielu osób jest konieczność funkcjonowania w trybie pracy zdalnej, która chociaż nie jest nowością, nadal niesie wiele wyzwań, takich choćby jak zwiększona potrzeba samoorganizacji pracy, wielogodzinne spotkania online, brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami, a także funkcjonowanie w środowisku domowym, które do tej pory było strefą aktywności osobistych, a obecnie stała się także miejscem pracy.

Jak zatem zadbać o swój dobrostan w sferze zawodowej, jak tworzyć przyjazne środowisko pracy, niezależnie od tego czy działamy w trybie pracy zdalnej, hybrydowej czy stacjonarnej w biurze?

  • Spróbuj dobrze zaczynać każdy dzień. Znajdź czas, aby w spokoju zjeść śniadanie, znaleźć choćby kwadrans dla siebie przeznaczony np. na poranne ćwiczenia czy medytację.
  • Zadbaj o dobre nastawienie – każdy dzień może być wyjątkowy i stać się powodem do radości i wdzięczności. Warto stworzyć sobie rytuał, aby na koniec dnia zastanowić się, co dobrego nas spotkało. Zobaczysz, że naprawdę mimo myśli „to był fatalny dzień” znajdziesz także wiele pozytywów.
  • Choć dużo mówi się o umiejętności oddzielenia czasu pracy i czasu wolnego, nie ma potrzeby, aby dzielić go w kategoriach „czas w pracy” i ten „mój”, tym bardziej w rozumieniu, że 8 godzin pracy jest tym gorszym czasem. Przecież ze sobą, tu i teraz jesteś 24 godziny na dobę. A praca jest tyle istotną częścią naszego życia, że nie warto, zwłaszcza dla własnego dobrostanu, traktować tych godzin jedynie w kategoriach przykrego obowiązku.
  • Rób sobie przerwy. Są one są one konieczne dla dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego, a w konsekwencji dla efektywności pracy.
  • Reaguj na swoje emocje – jeśli odczuwasz stres, rozdrażnienie, zrób przerwę, zanim od razu zabierać się za zadanie. Wykonaj ćwiczenie oddechowe czy krótką medytację, które pozwolą Ci uspokoić się i z nową energią przystąpić do pracy.
  • Traktuj swoich współpracowników, szefów, partnerów biznesowych jak sojuszników, a nie wrogów. Oni znajdują się w podobnym położeniu i borykają się także z różnymi wyzwaniami.  Takie pozytywne nastawianie pozwoli na zachowanie zdrowych i przyjaznych relacji, które na pewno będą sprzyjać dobrej atmosferze pracy i Twojemu dobremu samopoczuciu. 

Mogą cię również zainteresować

Kontynuując korzystanie ze strony, zgadzasz się na użycie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close